vrijdag, juli 25, 2014

Food blog Friday #10

Deze keer een heerlijk recept van een... zoete aardappelbrood!


Het originele recept komt Hier  vandaan. Maar ik heb het aangepast en vertaald en omgerekend en dit is mijn versie ervan:

Nodig:

350 gram gekookte zoete aardappel (dit zijn er ongeveer 2)
2 eieren (m)
125 ml zonnebloemolie
50 ml yoghurt/karnemelk (ik nam vanille soya yoghurt bij gebrek aan andere)
1 tl vanille extract
200 gr bloem
200 gr suiker
40 gram bruine suiker
2 el honing
2 tl baksoda
1 tl kaneel
1 tl gember
1 tl nootmuskaat
½ tl piment
½ tl kruidnagel

Bereiding:

Prak de gekookte aardappel fijn en laat deze goed afkoelen. Roer er dan de 2 eieren, zonnebloemolie, yoghurt en vanille doorheen.
In een andere, grote kom roer je alle overige ingrediënten door elkaar.
Daarna roer je beetje voor beetje het aardappelmengsel door het droge mengsel. Goed roeren want er blijft droog spul op de bodem achter anders!

De oven verwarm je voor op 175 graden Celcius. 
Het is de bedoeling dat je dit mengsel in een rechthoekig cakeblik doet maar die heb ik niet dus heb ik hem in een grote springvorm gedaan en dat werkte perfect! Ik heb de cake 63 minuten in de oven gehad, mijn rek was net iets onder het midden en de cake was perfect!

De meisjes willen altijd heel graag helpen met taart maken dus roeren maar! En dat kunnen ze allebei super goed! Mijn grote hulpjes!

En dit was dan het eindresultaat, echt geweldig super lekker! Ik heb nu een deeltje in de vriezer staan om te kijken of dat ook lukt en lekker blijft, het brood is namelijk erg luchtig en moist en goed van smaak en hopelijk komt hij straks niet sponzig of juist heel droog uit de vriezer!!! Echt de moeite waard om deze te proberen!

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

Vlijtig Liesje zei

Wat grappig, brood van aardappels!

Evelien zei

Aha, ik heb het receptje gevonden!! Deze ga ik zeker eens proberen, mmm klinkt heerlijk!

Angela zei

Het is inderdaad een super lekker brood! Nou ja brood, het smaakt gewoon als een heerlijk luchtige cake eigenlijk!