vrijdag, november 07, 2014

herfst/winterdip deel 2

Ik kreeg veel positieve en leuke reacties op het vorige blogje over een herfstdipje en er was kennelijk veel behoefte aan tips en tricks, en nou ben ik geen professional maar wel onderhand "ervaringsdeskundige"een deel ik graag mijn eigen tips, die voor MIJ werken.

Ik schrijf veel in mijn journal en achterin staat altijd een lijst met tips en tricks en deze is dus altijd binnen handbereik! Misschien was dat wel tip nr 1 ;-)

1) Yoga en meditatie
De meest voor de handliggende is relaxen, ontspannen en ik vind ontspanning in deze dingen. Ontspanning zorgt voor de goede "stofjes" in je hoofd en die zorgen weer dat je je beter voelt! Yoga hoeft niet zweverig te zijn, en je hoeft er zelfs niet lenig voor te zijn! Kijk maar eens op youtube! Genoeg te vinden waar je iets mee kunt!

2) een ontspannende geur
Voor mij is dat altijd Lavendel, voor in de brander, of huidolie, maar voor in bad/douche is dit voor mij van Kneipp de amandelbloesemgeur, hmmm zo lekker zacht en zoet! Kies voor jou ook een "go to" en geniet daar lekker volop van onder een ontspannende douche of bad!
3) Wandelen of fietsen
Gewoon even alleen en in stilte, geen muziek in je oren of telefoongesprek, gewoon even niks! En juist als het waait of fris is! Hier knap je soms zo van op! En als je dan weer lekker thuis komt in je warme huisje, word je ook nog eens lekker rozig! Voor mij werkt dit ideaal om mijn hoofd even leeg te maken of juist de boel weer op een rijtje te krijgen

4) Een warm bad met olie, muziek en kaarslicht
Heerlijk! Na zo'n wandeling en met bovengenoemde olie! Nou ja dat behoeft geen uitleg toch?

5) Smoothies
Of in ieder geval gezond eten en drinken! Zorg dat je veel verse groente en fruit binnen krijgt. Deze extra vitamientjes zijn in het najaar en winter altijd aangenaam, en het vult ook lekker, dat zorgt er weer voor dat je niet gaat lopen snaaien waar je je soms weer schuldig over kan voelen! Mijn favoriet bevat banaan en ananas en de rest maakt niet zo uit! Probeer ook eens aardbei met basilicum uit (al is dat wat lastig in dit seizoen maar neem ze eens uit de diepvries). Neem ook eens een goedgevulde salade als lunch ipv brood!

6) Even de boel de boel laten
Even gewoon even niks doen, voelen wat je nodig hebt of écht wilt doen en ga dat dan ook doen! Dit voelt soms zoooo lekker! Kroelen met je kindjes op de bank, gewoon even NIKS doen, dat mag, is ook goed en vaak ook broodnodig!

7) Knuffelen
Heel erg veel knuffelen! Oxytocine komt daar bij vrij, wat ook wel bekend staat als het "knuffelhormoon". Dit ontspant! En ontspanning zorgt voor een goed gevoel! Knuffel met je man/vrouw en/of kinderen maar ook met je huisdieren! Dat vinden ze vast allemaal geen straf!

8) Slapen
Een van de beste middelen is rust! Slaap dus veel! Zoveel als je lijf aangeeft, dan heb je op een gegeven moment genoeg slaap gehad en kies er daarna voor om elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en dezelfde tijd op te staan! Regelmaat is heel belangrijk en heeeeel lang in bed liggen maakt alleen maar ellendiger en moeier! 

9) Beloning
Soms moet je jezelf even "kietelen" en daarmee bedoel ik, verwen jezelf met wat leuks of lekkers! In mijn geval is dat alles wat "knus" is, dus een pyjama, dikke sokken, een das/sjaal, masker, olie, chocolade, een boek, vest of trui, een feelgood dingetje.... kan mij enorm opladen

10) Middelen
Soms kom je er zelf gewoon echt niet uit, en dan is het geen schande om te kiezen voor hulpmiddelen. Kies dan wel het liefst eerst voor iets natuurlijks als een Bach bloesem remedie, óf Valeriaan oid. Ben je echt heel dipperig, sip of zelfs depressief, ga dan naar je huisarts, dit is niet iets waar je je voor hoeft te schamen en onnodig lang jezelf mee moet kwellen!
11) Lees positieve dingen
Ik sla soms hele positieve dingen op, op mijn pc of ik schrijf quotes op, in mijn journal en schrijf daar dan even over, of gewoon om terug te lezen voor als het even nodig is. Hier zijn er 2 voor je! Kijk op google of op pinterest en daar kom je er enorm veel tegen!

13) Knus
Maak het knus!! Trek je lekkere dikke sokken aan, sloffen desnoods, een luie broek, dikke trui, pak een dekentje en duik op de bank met een boek of film, met een kop thee en wat lekkers, steek een fijne geurkaars aan (als je dat lekker vindt, ik wel in ieder geval), zet een mooie bos bloemen neer of koop wat planten om de boel op te vrolijken! Kies wat jij fijn vindt en maak het je gezellig!

Hier kan ik enorm van genieten, een heerlijke bak thee!
14) Doe iets fijns
Doe iets waar je blij van wordt! Ik kan enorm genieten van een recept uit zoeken, naar de supermarkt te gaan om mijn boodschappen te halen alleen voor dat recept, dan naar huis en heerlijk uitgebreid koken. En dan aan tafel rustig eten, goed proeven en echt genieten! Neem de tijd en geniet er van! Wat ik al zei, voor mij is het koken, voor jou kan het bijvoorbeeld kleuren zijn, wat helemaal hip is momenteel, of haken, of wandelen, of wat dan ook!!!!

15) Schrijven
Voor mij werkt dit goed, niet voor iedereen! Ik schrijf graag! Koop een schrift (ik heb momenteel een gewoon A4 schrift van de hema en die doet het prima hoor!) en schrijf lekker van je af, wat je dwars zit, wat je wil, wat dan ook, als je het opschrijft is het uit je hoofd!

Dit is mijn lijstje! Maak er voor jezelf ook een! Soms kan alleen het lezen al helpen!! 
Heb je zelf nog tips om deze lijst aan te vullen? Mail of pb of comment ze en ik zet ze erbij!!!

Update:
Mcdid kwam met de tip extra vitamine D te nemen in de winter! Heel belangrijk aangezien we niet genoeg zon- en daglicht krijgen dan! Dank je!

Geen opmerkingen: