maandag, december 14, 2015

DIY chocolade toetjes

Ik dacht, laat ik weer eens wat creatiefs met eten doen.... deze DIY heb ik gemaakt voor Amy, mijn swapmaatje voor de foodswap en heb haar de spulletjes opgestuurd (exclusief ballonnen maar die komen er nog aan hoor!)

Nodig: 4 a 5 kleine ballonnen (waterballonnen)
75 gram chocolade naar keuze
een toetje/kwark/yoghurt/pudding naar keuze
fruit
slagroom

Je begint met de ballonnen op te blazen, ongeveer 4 per reep chocolade van 75 gr. Blaas ze op. Op een plank doe je aluminiumfolie of bakpapier.
Smelt je reep chocolade au bain marie


 Als het gesmolten is, laat je het iets afkoelen. Tegen de tijd dat het lauw is maar nog vloeibaar, leg je 4 "plasjes" op het papier/folie
 Dip voorzichtig een ballon in de chocolade en smeer het langs de zijkanten zodat er een kommetje ontstaat die hoog genoeg is.
 Hou de ballon even op z'n kop zodat de chocolade lekker uit kan lopen en zo wordt het kommetje mooi groot en diep.
 Zet de ballon dan in het "plasje" en laat het drogen. De spetters op deze foto zal ik zo uitleggen!

Als de chocolade hard is, dit duurt op kamertemperatuur zo'n half uur en in de koelkast 10 minuten, dan kun je heel voorzichtig met een schaar een kneepje maken bij het knoopje zodat de ballon rustig leeg loopt. Als hij klapt kan het zijn dat je schaaltje ook klapt. En dan heb je schaaltjes! Je kunt ze net zo groot, dik, strak of rommelig maken als je zelf wilt.


Dan kun je er een toetje in scheppen wat je lekker vindt, fruit erop, eventueel nog slagroom en klaar!!! Bij mijn kinderen was dit een zeer groot succes! Ik had er gewoon vanillekwark met aardbeien in gedaan!



En nu dan de spetters.... Als je de chocolade niet genoeg laat afkoelen voor je de ballon erin doopt, klapt hij!!! Dan vliegen de spetters chocolade om je oren en zie je er zo uit nadien:

Hahahaha lekker hoor! Kon gelijk gaan douchen en schone kleren aan doen maar het was wel erg grappig! (en gelukkig was ik alleen thuis!)

Geen opmerkingen: